Motion och Kost

Motion och kost

Att motionera kan vara svårt när man känner sig svag, men ett varv runt kvarteret är bättre än ingenting. Det kan ju också hända att orken bättrar sig när du väl är igång. Ett varv kan bli två och rätt vad det är travar du runt halva stan.

Kost, vitaminer och tillskott

Aptitlöshet och viktnedgång är vanligt vid cancersjukdom. Det finns flera orsaker till det:

• Cancertumören förändrar kroppens ämnesomsättning och förmåga att ta upp näringsämnen. Ibland tar tumören så mycket energi att den som är sjuk behöver äta mer mat än tidigare för att behålla vikten.
  • Vissa tumörer utsöndrar ämnen som medför aptitlöshet. Smak- och luktsinnet kan också förändras.
  • Tumören kan finnas på ett ställe som gör det svårt att tugga och svälja. Trycker tumören mot magsäcken och tarmarna kan den hindra maten att passera.
  • Även behandlingen mot cancersjukdomen kan påverka matlusten. Illamående och kräkningar kan förekomma vid vissa typer av cytostatikabehandling. Om känsliga slemhinnor i till exempel munhålan eller matstrupen bestrålas, kan det bli svårt att tugga och svälja. Bestrålas buken kan det leda till illamående och diarréer.

Att äta näringstillskott vid behov rekomenderas starkt, att ta vitaminer rekommenderas också.

Lungcancerföreningen rekommenderar cancerpatienter att använda sig enbart utav de preparat som säljs utav apoteksbolagen för att garantera kvalitet och effekt!

Det finns skrupellösa bedragare som säljer verkningslösa preparat och behandlingar i Sverige, anmäl sådana personer till oss på Lungcancerföreningen genom att kontakta oss.

Kom ihåg att vara lite försiktiga med alternativa mediciner, vissa av preparaten som säljs som naturläkemedel påverkar eller helt neutraliserar effekten från vissa cancermediciner.

Bra aptit? Ät som vanligt!

Har sjukdomen inte påverkat din aptit och du håller vikten, kan du äta samma mat som tidigare.

Det finns ingen forskning som visar att någon speciell diet botar en cancersjukdom. Däremot finns mycket forskning om hur vi bör äta för att förebygga cancer och även hjärt-kärlsjukdomar. Så länge vi äter med god aptit bör vi följa de rekommendationer man då kommit fram till, det vill säga äta varierat, fettsnålt och fiberrikt.

Tallriksmodellen är ett bra hjälpmedel för att få rätt proportioner på maten. Mycket frukt och grönsaker ger förutom fibrer också vitaminer och mineraler. Sådan mat kan vi äta mycket av utan att bli överviktiga.

Dålig aptit? Ät energirikt!

Går du ner i vikt på grund av sjukdomen gäller inte längre de kostråd som ges till friska. Istället för fiberrik och fettsnål mat ska du nu äta energirik mat. Annars fortsätter du att minska i vikt och tröttheten tilltar.

Välj mat som ger dig mycket energi i en liten portion. Feta och söta livsmedel innehåller mest energi. Undvik lättprodukter som lättmargarin, lättmjölk och mager ost. Berika istället maten med grädde, majonnäs, olja, margarinklickar osv.

Fiberrik mat tar stor plats i magen. Blir du snabbt mätt, bör du därför inte sätta till extra fibrer i maten, till exempel vetekli eller extragrovt bröd.

Avsluta gärna måltiderna med en efterrätt.