Stöd cancerforskningen – Folding@Home

augusti 07, 2014

I skrivande stund så är vi fler än 239 000 anslutna datorer, som tillsammans ger mer än 42 000 teraflops i datorkraft – kapacitet som används för att lösa biomedicinska problem och för att försöka hitta svaren bakom vår tids största folksjukdomar. Det här är världens snabbaste superdator.

Genom att göra – som många redan gjort – bara ladda ner och installera programmet Folding@Home så kan du hjälpa forskarna på Stanford University att forska kring olika typer av Cancer, Alzheimers, Huntingtons och Parkinsons. Programmet, som arbetar i bakgrunden när du inte använder datorn, får – och löser hela tiden – små bitar av ett stort problemet som sedan sammanställs för en komplett bild.

På deras webbsida publiceras ständigt nya upptäckter, och i ett nytt inlägg kan man läsa att de lyckats hitta en svag punkt i proteinet c-src – ett protein nödvändigt för många typer av cancerceller. Upptäckten gör det möjligt att designa läkemedel som endast påverkar c-src, vilket minimerar påverkan på friska celler. Läs hela artikeln här.

Proteiner är kroppens arbetshästar som hjälper din kropp bryta ner mat till energi, reglera ditt humör, och slåss mot sjukdomar. Innan de kan arbeta så måste de konstruera sig – vika sig (folding); en viktig och grundläggande process, men hur är fortfarande en stor gåta.

När proteiner inte viker sig korrekt så kan det få allvarliga konsekvenser, bla många av våra kända folksjukdomar t.ex. Alzheimer’s, Galna ko-sjukan (BSE), AIDS, Huntingtons, Parkinsons, och många cancertyper.

Datorer designade för spel och multimedia är speciellt bra på att simulera vikning av proteiner, men varje dator i nätverket gör skillnad, och det är bara genom att sprida ordet som vi kan snabba på den här forskningen – som är en av många vägar för en bättre framtid.

Läs mer om Folding@Home här, eller klicka här för att läsa om Folding@Home på svenska Svensk flagga