Lungcancerföreningens Rehabvecka 2024

Välkommen att söka till Lungcancerföreningens rehabvecka på Frötuna Gård & Retreat, 18 km öster om Uppsala.

Starttid: måndag 8 apr 2024
Sluttid: fredag 12 apr 2024
Plats:

Frötuna Gård & Retreat, 18 km öster om Uppsala

Veckan anordnas i samarbete med Cancer RehabFonden och utförs av Foodpower och baseras på deras cancerrehabprogram. Rehabveckan leds av legitimerad personal och innehåller kost råd, samtal i grupp, yoga/mindfulness och avslappningsövningar.

Du som har fått en lungcancerdiagnos och är medlem i Lungcancerföreningen kan söka och vi prioriterar dig som inte varit på rehab tidigare. Vi önskar också en så jämlik könsfördelning som möjligt. Vårt mål är att du ska få med dig verktyg och metoder som hjälper dig att hantera din livssituation.

Att få träffa andra lungcancerdrabbade, som har varit med om samma sak, kan vara en stärkande erfarenhet och är en viktig del av rehabveckan.

Innan du ansöker till rehabveckan är det bra att du först undersöker resvägen dit, så du vet att du kan ta dig dit. Det står utförligt på hemsidan www.frotuna.nu.

PRAKTISK INFORMATION

Adress: Frötuna 251, 755 96 Uppsala.

Hemsida: www.frotuna.nu

Tid: Rehabveckan pågår från måndag lunch till fredag förmiddag v 15, 8–12 april 2024.

Antal deltagare: 14 st.

Utförare: Foodpower som leds av dietist Anna Ottosson.

Boende: Eget rum med egen dusch/toalett.

Personal: Leg dietist, yogalärare och leg psykolog/psykoterapeut.

Rehabprogram: Fokus på kost, föreläsningar, yoga, mindfulness, avslappnings- och andningsövningar samt gruppsamtal.

Kostnad: Lungcancerföreningen finansierar ditt rehabiliteringsprogram, men tar ut en deltagaravgift på 1 400 kr. Du bekostar också resan till och från rehabveckan själv.

Ansök senast: 11 februari 2024, se nedan hur du gör.

På vår rehabvecka måste du själv kunna:

• sköta din hygien (t ex klä på dig och duscha själv)
  • sköta din medicinering
  • förflytta dig utan hinder
  • förstå talad svenska

SÅ HÄR ANSÖKER DU

Du ansöker här: http://tinyurl.com/rehab24

Inget läkarintyg krävs, men det är viktigt att du tydligt beskriver din nuvarande hälsa. Du behöver också vara medlem i Lungcancerföreningen. Efter att vi tagit emot din ansökan skickas ett bekräftelsemejl till den e-postadress du angivit i din ansökan. Har du inte fått något bekräftelsemejl, hör av dig till info@lungcancerforeningen.se

När ansökningsperioden är slut behandlar vi alla ansökningar och inom ca 1 månad får du besked om du fått plats eller inte. Svaret får du till den e-postadress som du angett i din ansökan. Du behöver då svara ganska omgående för att komma med. Vi kontaktar dig sedan via telefon när du fått en plats, för att säkerställa att du har möjlighet att delta. Om du behöver lämna återbud, gör det så snart du kan, så vi kan fylla platsen med annan deltagare.

Mer detaljerad information skickas ut till antagna deltagare några veckor innan rehabveckan av Anna Ottosson från Foodpower. Om du har behov av specialkost (på grund av t ex allergi eller medicinska skäl) behöver du som är antagen kontakta gården i god tid, för att se om de kan tillgodose detta, tel 0733-012 014.

Senast uppdaterad 09 januari 2024

Fler aktiviteter